A kokszosodás jelensége: Miért probléma a közvetlen befecskendezéses motoroknál?
A közvetlen befecskendezés (direkt befecskendezés) során az üzemanyag közvetlenül az égéstérbe jut, elkerülve a szívócsőt. Ez a technológia növeli a motor hatékonyságát, ám hátránya, hogy az üzemanyag mosó hatása nem érvényesül a szívószelepeken és a szívócső falán. A kokszosodás így az alábbi okokból alakul ki:
- Olajgőzök: A kartergáz-visszavezetés (PCV rendszer) olajpárákat juttat a szívócső
- Koromrészecskék: A kipufogógáz-visszavezetés (EGR rendszer) révén a korom is visszakerül, ami magas hőmérsékleten kemény szénszerű lerakódást képez.
Ez a kokszosodás számos gondot okoz:
- Légáramlás csökkenése a szívócső szűkült keresztmetszete miatt.
- Szelepek nem zárnak tökéletesen, ami kompresszióvesztést eredményez.
- Teljesítménycsökkenés: Kevésbé jut levegő az égéstérbe, így a nyomaték is csökken.
- Fogyasztás növekedése a kompenzáló üzemanyag-felhasználás miatt.
- Egyenetlen motorjárás, különösen hidegindításkor.
- Hibakódok megjelenése, például szegény keverékre utalva.
- Katalizátor károsodása a nem tökéletes égés miatt.
A dióhéjas tisztítás: Egy precíz mechanikai eljárás
A dióhéjas tisztítás olyan mechanikai tisztítás, amely apróra őrölt, természetes dióhéj-granulátummal távolítja el a kokszosodást a szívócsőről és szívószelepekről. A dióhéj dörzsölő hatása hatékony, miközben kíméli a fémfelületeket.
Az eljárás menete:
- Motor előkészítése: A szívósor leszerelése biztosítja a hozzáférést a problémás területekhez.
- Hengerek pozicionálása: A szívószelepek zárt állapotba kerülnek, hogy a granulátum ne jusson az égéstér
- Vákuumos elszívás: Nagy nyomású dióhéj-granulátumot fújnak be, miközben egy vákuumos rendszer eltávolítja a lerakódásokat és a maradványokat.
- Ellenőrzés: Endoszkóppal vizsgálják a szívócső és szívószelepek tisztaságát.
- Összeszerelés: A leszerelt alkatrészek visszahelyezése, szükség esetén tömítések cseréje.
- Diagnosztika: Hibakódok törlése és ellenőrzés az optimális működéshez.
A dióhéjas tisztítás előnyei és mikor ajánlott?
A dióhéjas tisztítás számos előnnyel jár:
- Rendkívül hatékony a makacs kokszosodás
- Nem károsítja a motor fémfelületeit.
- Környezetbarát, mivel a dióhéj természetes anyag.
- Visszaállítja a motor gyári teljesítményt és nyomatékot.
- Csökkenti az üzemanyag-fogyasztást az optimalizált égés révén.
- Egyenletesebb motorjárást biztosít, különösen alapjáraton.
- Hosszabb motorélettartam a kopás mérséklésével.
Mikor érdemes alkalmazni?
- Ha észlelhetőek a kokszosodás tünetei (pl. teljesítménycsökkenés, magasabb üzemanyag-fogyasztás, egyenetlen járás, hibakódok).
- Megelőző karbantartásként direkt befecskendezéses motoroknál 60 000–100 000 km után.
- Használt autó vásárlása előtt vagy után a szívószelepek állapotának ellenőrzésére.
- Motordiagnosztika után, ha kokszosodásra utal a vizsgálat.
Alternatív megoldások és a szakember fontossága
- Hagyományos adalékok: Csak enyhe lerakódások vagy megelőzés esetén hatásosak, súlyos kokszosodásnál nem elegendőek.
- Vegyszeres tisztítás: Hatékonysága és biztonsága kérdéses, vegyszermaradványok kockázatával.
- Manuális tisztítás: Időigényes, költséges és nehezen kivitelezhető a szívószelepek elérése miatt.
Miért kell szakember?
- Szükséges a speciális tudás és tapasztalat.
- Profi gépek (dióhéj-fúvó, vákuumos elszívó, endoszkóp) használata elengedhetetlen.
- Pontos diagnosztika és autószerelő a probléma azonosítására.
- A helytelen tisztítás motorhibát okozhat.
- Garancia a szakszerű munkára.
Ajánlás
Ha autóján a kokszosodás jeleit tapasztalja, vagy megelőző tisztítást szeretne, forduljon bizalommal a GIN 801 Bt. szakembereihez, akik professzionális dióhéjas tisztítással állítják vissza motorja optimális működését!